انواع مه پاش و کاربردهای آن چیست؟ مه پاش پودری چیست؟
نوشته شده توسط : مرجان

مه‌پاش (Fogger) دستگاهی است که برای ایجاد مه یا مهواره به صورت پودری یا مایع در فضاهای مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه به طور اصولی مایع یا پودر را به اندازه‌ای کوچک و ذرات ریز تبدیل می‌کند تا در هوا پخش شده و محیطی مرطوب بوجود اورد.

کاربردهای اصلی مه‌پاش‌ها عبارتند از:

1. سیستم‌های آبیاری:مه‌پاش‌ها در کشاورزی و باغبانی برای آبیاری محصولات کاربرد دارند. آنها آب را به ذرات ریز تبدیل کرده و به صورت مه به بالا پخش می‌کنند تا به تسهیل فرآیند آبیاری و تامین رطوبت برای گیاهان کمک کنند.

2. کشاورزی و دفاع در برابر آفات:مه‌پاش‌ها در کشاورزی برای انجام عملیات مبارزه با آفات و بیماری‌ها به کار می‌روند. این دستگاه‌ها می‌توانند مواد شیمیایی مورد نیاز را به صورت مه یا مهواره از یک محل به محل دیگر پخش کنند.

3. استفاده در صنعت: مه‌پاش‌ها در صنایع مختلف برای ایجاد محیط‌های مرطوب در فرآیندهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شامل صنایع مانند نساجی، دامپروری، و تولید برخی مواد شیمیایی می‌شود.

4. تأمین مه در حیاط و فضاهای عمومی: در برخی فضاها مانند پارک‌ها، مراکز تفریحی و مهد کودکان، مه‌پاش‌ها می‌توانند محیطی مهواره و ترساز ایجاد کنند تا افراد از ترکیبی از رفرشندگی و ترسایی بهره‌مند شوند.

5. مهار کسب‌وکارهای برگزاری رویدادها: در برخی مراسم و رویدادها، مه‌پاش‌ها ممکن است برای کاهش دما و افزایش رفرشندگی محیط مورد استفاده قرار گیرند.

مه‌پاش‌ها می‌توانند به صورت متحرک یا به عنوان سیستم‌های ثابت نصب شده در مکان‌های خاص عمل کنند. آنها به تولید مه و ایجاد رطوبت در محیط کمک می‌کنند و در بسیاری از صنایع و کاربردها مورد استفاده است.

مه پاش پودری چیست؟

مه پاش پودری : در مه پاش پودری، ذرات آب به شکل پودری از نازل خارج می‌شود. در این‌گونه مه پاش، بدون این‌که آثار خیسی بر روی سطح بماند، محیط خنک می‌شود. مه پاش پاششی: در نوع پاششی، آب به صورت قطرات درشت‌تری از نازل خارج می‌شود. این نوع مه پاش بیشتر در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی سیستم های مه پاش را به سه دسته کلی می توان تقسیم نمود:

 

مه پاش خانگی بدون پمپ (کم فشار)

سیستم های مه پاش خانگی حاوی چند متر شلنگ با قطر کوچک، نازل، ته بند، سه راه پنوماتیک، بست لوله مه پاش و در صورت نیاز فیلتر می باشد. همانطور که از اسم آن مشخص است این نوع مهپاش برای استفاده خانگی می باشد و در صنعت مورد استفاده قرار نمی گیرد.

معمولا در فضایی با طول 20 متر الی 30 متر می توان برای باغچه ها، تراس ها، روف گاردن، فضای سبز و … از مه پاش خانگی استفاده نمود. نوع شیلنگ این نوع مهپاش، معمولی می باشد و حداکثر تا فشار ده بار را می توان تحمل کند.

ویژگی اصلی این مهپاش ها این است که نیاز به پمپ برای کارکرد خود ندارد و به سادگی با وصل شلنگ مه پاش به یک شیر آب شهری معمولا می توان تا 30 متر را بدون مشکل پوشش داد.

این مهپاش معمولاً آب را با سرعت کمتری به قطرات ریز تبدیل می کند. بر این اساس و به دلیل عدم وجود پمپ، می توانید تصور کنید که کمبود نیرو در این سیستم های ساده قطرات آب درشت تری تولید می کند که مدت زمان بیشتری برای تبخیر و خنک شدن آن ها زمان نیاز است و ممکن است به دلیل کاملا پودری نشدن قطرات آب حالت خیس شدگی را در این سیستم ها احساس کنید.

سیستم مه پاش صنعتی ( فشار قوی)

سیستم های مه پاش صنعتی تقریبا با اهدافی مشابه اهداف مه پاش خانگی (تعدیل دما و رطوبت) ساخته می شوند. با این تفاوت اصلی که نوع شیلنگ آن دیگر به صورت معمولی نبوده و می بایست از شیلنگ های فشار قوی استفاده کرد.

گاهی اوقات فشار موجود در لوله مه پاش صنعتی به 120 بار می رسد که لوله های معمولی تحملی در برابر این اندازه از فشار را ندارند. همانطور که مشخص است همچین فشاری توسط فشار آب شهر نمی تواند تامین گردد چراکه نهایت فشار آب شهری ممکن است تا حدود 3.5 بار باشد. به همین علت مسلما برای ایجاد این فشار نیاز به یک پمپ بسیار قوی می باشد. از جمله این پمپ ها می توان به پمپ 110 بار برتولینی و پمپاک اشاره نمود.

حال این سوال مطرح می شود که وجود همچین سیستم مهپاشی چه ضرورتی دارد؟ سیستم مه پاش صنعتی معمولا در مرغداری ها، گلخانه های بزرگ، دامداری ها و رستوران های بزرگ استفاده می شود. در این مکان ها به علت وسیع تر بودن فضای موجود و همچنین مهمتر بودن شرایط نیاز به یک سیستم قدرتمندتر حس می شود. هرچه فشار آب بیشتر باشد، قطرات آب کم تر و تبخیر آن سریع تر می شود. یک سیستم فشار قوی می تواند هوا را بدون هیچ گونه رطوبت خنک کند.

سیستم مه پاش نیمه صنعتی (فشار متوسط)

سیستم مه پاش نیمه صنعتی، یک سیستم مهپاش مابین سیستم صنعتی و خانگی می باشد و همچنین نیاز به پمپ برای این نوع مهپاش ضروری می باشد که البته قدرتی به اندازه پمپ مهپاش صنعتی ندارند.

پمپ این سیستم فشاری در حدود 7 تا 17 بار ایجاد میکند که همه سبب میشوند غبار تولید شده آن از نوع کم فشار ریزتر بوده، و خنک کنندگی آن بیشتر و احتمال خیس شدن بسیار کمتر میباشد. حال این نوع مهپاش ها بیشتر برای کافه‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید و کاربریهای مشابه که نیاز به مطبوع کردن هوا دارند اما نمیخواهند با قطرات آب موجب آزار عابرین و مشتریان شوند مناسب است.

 





:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: